Resultaat
Binnen 6 maanden
Meerdere gemeenten
8,6 voor gekozen aanpak
De Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) zorgt ervoor dat iedereen kan meedoen aan de maatschappij en dat mensen zo lang mogelijk zelfstandig thuis kunnen blijven wonen en vanuit de gemeente de benodigde voorzieningen, hulp en ondersteuning krijgen.
De uitdaging
Steeds meer gemeenten in Nederland maken momenteel gebruik van het WMO portaal van Medipoint. Een portaal waarin thuiszorghulpmiddelen geleverd, onderhouden en geadministreerd worden. Medipoint levert deze hulpmiddelen en zorgt voor advies, onderhoud en service. Om de stijgende vraag van gemeenten te kunnen ondersteunen en ervoor te zorgen dat de levering van hulpmiddelen zo makkelijk en efficient mogelijk gedaan kan worden is er een nieuw portaal voor Medipoint ontwikkeld.
De hoofdvraag hierbij was: ‘Hoe maken we het leveren van thuiszorg hulpmiddelen zo makkelijk mogelijk, voor gemeenten, zorginstellingen en cliënten?’
Het antwoord: Een modern nieuw portaal dat de wensen van gebruikers optimaal bedient, ze zo min mogelijk administratieve lasten oplegt, en ze zo veel mogelijk inzicht geeft.
De aanpak
In samenwerking met verschillende Nederlandse gemeenten en Medipoint hebben we in kaart gebracht wat de belangrijkste onderdelen moesten worden van het portaal. Samen keken we naar de belangrijkste ‘jobs to be done’ en hebben dit zo slim mogelijk in kaart gebracht.
UX research
Om te zorgen dat het nieuwe portaal echt aansluit bij de wensen van de eindgebruikers zijn we in gesprek gegaan met klanten, hebben customer journeys uitgewerkt, wireframes ontwikkeld, clickable demo’s gemaakt en user tests gedaan. De resultaten en learnings uit het UX research hebben we gebruikt om een eerste Proof of Concept (PoC) te ontwikkelen.
Agile productontwikkeling
Het Proof of Concept hebben we uitgebreid getest en in sprints doorontwikkeld tot MVP. Vervolgens hebben we het nieuwe systeem gefaseerd uitgerold per gemeenten. En steeds per gemeente alles gemonitord om zo doorlopend feedback te verzamelen en per sprint aanpassingen te doen op basis van usertest en data.
Het WMO klantportaal
Medipoint heeft nu een moderne, veilige en schaalbaar WMO portaal zodat gemeenten het gehele proces rondom het voorzien van zorghulpmiddelen gemakkelijk kunnen doorlopen.
Het portaal is een persoonlijke omgeving waar gemeenten online 24/7 zorghulpmiddelen voor hun cliënten kunnen aanvragen, de status van de lopende bestellingen kunnen zien en online offertes kunnen goedkeuren. Daarnaast biedt het portaal ook inzage in de gemeente depots, administratieve overzichten en nog veel meer.
Een greep uit de features
- 24/7 zorghulpmiddelen aanvragen
- Orderstatus volgen
- Offertes goedkeuren
- Reparatieverzoek indienen
- Inzicht in depots
- Verschillende gebruikersrollen
- Inzicht in belangrijke data
Technische verbetering aan de achterkant
Samen met Medux hebben we de technische requirements opgesteld en gekeken op welke vlakken we de portal kunnen verbeteren. We hebben besloten om gebruik te maken van de meest moderne technieken. Het portaal heeft een supersnelle voorkant gekregen door een combinatie van React en Typescript in een headless setup. De backend hebben we gebouwd met behulp van het Laravel framework.
Door gebruik te maken van de nieuwste technieken is het nieuwe portaal sneller, steviger en veiliger.
Betere gebruikservaring aan de voorkant
Naast veel technische verbeteringen hebben we ook goed gekeken naar het design en de gebruikerservaring (UX). We hebben de processen onder de loep genomen en de stappen die de verschillende gebruikers moeten doorlopen in kaart gebracht.
Door het nieuwe ontwerp en verbeterde user flow hebben we een flinke slag geslagen op het gebied van gebruiksgemak en efficiëntie. Het portaal heeft een totale makeover gekregen, het werkt prettig en ziet er modern en strak uit. In de pilotfase gaven testgebruikers een gemiddeld cijfer van 7,5 voor gebruikerservaring, niet slecht voor de eerste versie!
Een mooie samenwerking
Dankzij een intensieve samenwerking is de eerste versie van het nieuwe klantportaal binnen 6 maanden opgeleverd. Hierbij bleef het project binnen scope, tijd en budget. Dharma heeft tijdens het project een leidende rol gespeeld in het doorvoeren van verbeteringen. Denk hierbij aan cache management en optimalisatie op het gebied van softwarebeveiliging.
Voor de gekozen aanpak en werkwijze kregen we van Medipoint een gemiddeld cijfer van 8,6. Daar mogen we best trots op zijn. Als technisch partner blijven we het portaal onderhouden en updaten met nieuwe features. Iedere sprint voeren we tests uit, kijken we naar data en werken we aan technische en visuele verbeteringen. Daarnaast blijven we de veiligheid waarborgen door regelmatig verschillende vulnerability tests uit te voeren.
In de aankomende periode worden er meer dan 100 nieuwe gemeenten aangesloten. Dit brengt ons een hoop data waar we van kunnen leren zodat we het portaal nog beter kunnen inrichten en ervoor kunnen zorgen dat mensen nog langer thuis kunnen blijven wonen.