

Resultaat
+25% conversie op sollicitaties
Realtime koppeling met ATS
Centraal vacature platform
Het is belangrijk dat de mensen die zich geroepen voelen om zich in te zetten voor betekenisvol werk, goed geholpen worden in hun zoektocht naar een leuke baan. Maar vacatures binnen de zorg worden niet makkelijk vervuld en soms is Indeed ook gewoon niet goed genoeg. Een goed werkend vacatureplatform maakt het verschil.
Achtergrond
In nauwe samenwerking met de recruitment, marketing en HR afdeling van de opdrachtgever ontwikkelden we een compleet nieuw centraal vacatureplatform, ook wel bekend als een ‘werkenbij site’.
Met gemiddeld 15.000 unieke bezoekers per maand was het tijd voor een platform dat niet alleen technisch future-proof is, maar ook inhoudelijk klopt en naadloos aansluit bij de toekomstvisie van de overkoepelende organisatie.
Het oude systeem bood weinig flexibiliteit voor contentbeheerders én gaf weinig ruimte om mooie functionaliteit te bieden. Processen waren veelal handmatig en het beheren van vacatures kostte veel tijd. Daarnaast was het voor de sollicitant ook niet altijd even duidelijk bij welke werkgever ze nou eigenlijk solliciteerden. Dus koos de moederorganisatie voor één centraal platform, voor vacatures van alle sub-labels, onder één werkgeversmerk.


Tijd voor iets nieuws!
Het nieuwe platform is snel, schaalbaar en gebouwd met moderne technologie. Bij de ontwikkeling lag de focus op performance, beheersbaarheid en natuurlijk een soepele gebruikerservaring.
De opdracht
Het vacatureplatform moet razendsnel laden, ook tijdens piekmomenten vanuit campagnes of jobboards. Daarnaast is het essentieel dat recruitment goed ondersteund wordt in hun zoektocht naar de juiste kandidaat. In deze nieuwe set-up kunnen ze meten, optimaliseren en snel schakelen. Niet alleen bezoekers moeten intuïtief hun weg kunnen vinden, ook voor contentbeheerders moet het platform overzichtelijk en gebruiksvriendelijk zijn.
Een ander belangrijk uitgangspunt was ‘centrale ontsluiting’. Voorheen stonden vacatures verspreid over verschillende websites. Nu zijn alle vacatures van het moederbedrijf en haar dochterorganisaties samengebracht op één vacatureplatform, onder één werkgeversmerk. Dat maakt de candidate journey eenvoudiger, consistenter én effectiever.
Requirements
- Snelheid: De site moest razendsnel laden, ook bij piekverkeer vanuit campagnes of jobboards.
- Recruitment marketing: meten, snel kunnen schakelen en aanpassen.
- Gebruiksvriendelijkheid: Voor zowel bezoekers als editors.
- Centrale ontsluiting: Eén platform voor vacatures van álle labels, onder één werkgeversmerk.
- Gekoppeld: Naadloos aangesloten op een Applicant Tracking System.


Technische keuzes
De front-end is gebouwd met Next.js in combinatie met TypeScript. Door gebruik te maken van deze techniek wordt de site op de server gerenderd (SSR) en dat zorgt voor een super snelle laadtijd, uitstekende SEO en een goed onderhoudbare codebase.
Aan de achterkant gebruiken we een combinatie van Laravel en het WordPress CMS in een headless setup. Het Laravel framework leent zich uitstekend voor API-logica en data-integratie met de centrale vacature ATS (Applicant Tracking System). Daarmee krijgt het moederbedrijf maximale controle over contentbeheer, zonder in te leveren op performance.
Waarom deze setup?
- Next.js: Optimaliseert SEO en snelheid, essentieel voor vacaturesites.
- TypeScript: Maakt de codebase beter onderhoudbaar en minder foutgevoelig.
- Laravel API: Verzorgt vacature logica, zoeken, filters en koppelingen met het ATS en CMS.
- WordPress CMS (headless): Eenvoudig contentbeheer, met volledige vrijheid aan de front-end kant. Ideaal voor marketeers die hier graag mee werken.


Werkwijze
We werkten in sprints, met een multidisciplinair team. Korte lijnen met de Product Owner en Recruitment zorgden voor snelle feedbackloops. We toetsen continu: Sluit dit aan op de werkpraktijk? Begrijpt een bezoeker dit? Kan een editor hier zelfstandig mee uit de voeten?
Kortom: Iteratief bouwen, continu afstemmen.
Features
Het platform is opgebouwd rond een aantal kernfunctionaliteiten die het verschil maken voor zowel recruiters als bezoekers:
- Vacaturezoeker met slimme filters, die snel resultaten teruggeeft zonder reloads.
- WhatsApp-integratie voor directe communicatie tussen kandidaat en recruiter.
- Visuele UI die naadloos aansluit op de employer branding van het moederbedrijf.
- ATS-koppeling voor realtime vacature data en sollicitaties.
- Gedragsdata – geoptimaliseerd op basis van écht gebruik om meer inzicht te krijgen in de candidate journey.