Agile Scrum is here to stay, al helemaal in de IT-wereld. Met deze flexibele methode van werken kun je namelijk vaak een stuk efficiënter en succesvoller werken dan met traditionele watervalmodellen. Toch twijfelen veel SaaS-bedrijven nog: Waarom zou ik de overstap maken? Hoe implementeer ik Scrum? En waarom zou ik met een partij samenwerken die zo werkt? Onze ervaringsdeskundige en Scrum-expert Peter Quenzel deelt zijn ervaringen met de overstap naar het Agile raamwerk.
Wat zijn de voordelen van Scrum?
Als je het internet mag geloven, zijn er een hoop voordelen aan werken met Scrum bij het ontwikkelen van software. Denk bijvoorbeeld aan:
- Flexibiliteit
- Betere communicatie
- Snellere oplevering van werkende software
- Meer betrokken teamleden
- Continue verbetering
- Duidelijke prioriteiten
- Hogere klanttevredenheid
Maar uit de ervaring blijken nog veel meer pluspunten.
Overzichtelijk en uitbreidbaar
“Het grootste voordeel is dat hoe we nu werken gewoon heel erg schaalbaar is,” zegt Quenzel. “Al zet je hier 15 teams neer, dan zullen ze allemaal in de basis hetzelfde werken.” Scrum is namelijk een Agile projectmanagementmethode die teams helpt flexibel en adaptief te werken. Het verdeelt het werk in korte iteraties, genaamd sprints, waarin teams samenwerken om periodiek vooraf afgestemde resultaten te leveren.
Onderdeel van Scrum zijn regelmatige feedback en aanpassingen die continue verbetering stimuleren. Het omvat rollen zoals Product Owner, Scrum Master en het ontwikkelingsteam, waardoor een collaboratieve omgeving ontstaat. En juist daardoor ontstaat veel voorspelbaarheid en zichtbaarheid, volgens Quenzel. “Ieder team heeft een dashboard, een Scrum master, en een bepaalde manier van sprints draaien. Hierdoor kunnen we op ieder moment gemakkelijk besluiten om op te schalen.”
Focus als één van de kernwaarden
Maar zijn er meer voordelen. Zo zorgt de Scrum-methodiek ervoor dat developers zich niet focussen op dingen die niet tot hun meest urgente takenpakket horen. Quenzel: “Voorheen werkten we echt all over the place. Dan belde iemand en dan pakten we dat gelijk op. Je was constant bezig met de waan van de dag.” Dit in tegenstelling tot Scrum. “Nu zeggen we: Okee we hebben ons gecommit op één deel, en daar focussen we ons nu op. Vervolgens staan we weer open voor nieuwe opdrachten en nieuwe ideeën in een nieuwe sprint.”
Rust in de tent
Bovendien geeft Scrum veel voorspelbaarheid. Voor het team, management en uiteindelijk ook de klant. Maar of zij ook altijd zo blij zijn met Scrum? “Klanten waren in het begin een beetje huiverig. Ze dachten dingen als ‘wat nou als…?’, of ‘word ik wel goed geholpen?,” aldus Quenzel. Toch hoeven zij niet te vrezen. “Er zijn altijd uitzonderingen te maken wanneer situaties urgent zijn. Dan staan we paraat en zullen we dit soort zaken direct verhelpen. Maar áls het kan wachten dan pakken we dat graag de volgende sprint met je op, en dan gebruiken we de huidige sprint om goed te inspecteren wat je nu eigenlijk wilt of waar het probleem zit.” De eindconclusie? “Scrum is een verademing.”
Implementatietips voor organisaties
Waar begin je als je zelf ook enthousiast geworden bent over Scrum? “Gewoon doen,” zegt Quenzel lachend. Al is dat natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. “Wij hebben daar best wel een extreme omslag in gemaakt. Namelijk van de ene op de andere dag. Maar eigenlijk ging dat heel soepel en iedereen adopteerde het heel snel.”
Hoe zijn die voorbereidingen gegaan? Quenzel: “Iedereen heeft de manier van werken van tevoren wel een beetje uitgedacht. Voor een bureau is het soms een beetje lastig even je weg te vinden in Scrum en hoe dat toe te passen. Ook naar je klanten toe. Want je hebt te maken met klanten die per definitie product owners zijn.” Het is dus een belangrijke taak om vóór de overstap zowel teamleden als klanten goed te onboarden op de nieuwe manier van werken en wat er in de nieuwe rollen van iedereen wordt verwacht.
Bovendien hoef je de stap naar Scrum niet gelijk radicaal te maken. Je kunt ook snel en klein beginnen, aldus Quenzel: “Begin met een klein team, bijvoorbeeld het marketing team. Loop de cycli een keer van Scrum en kijk wat het je brengt.” En tot slot met een knipoog: “Of bel ons en dan gaan we een keertje erover zitten.”
Meer Scrum implementatietips:
- Zorg voor gedegen training en opleiding
- Start met een pilotproject
- Faciliteer dagelijkse stand-ups
- Creëer een duidelijk project backlog met verbeterpunten
- Wees bereid om aanpassingen te doen aan de hand van feedback.
Conclusie
Scrum biedt meer dan flexibiliteit en snelle softwarelevering; het wordt vaak gezien als een verademing voor SaaS-bedrijven. De schaalbaarheid, focus op gerichte taken en voorspelbaarheid maken het een gestructureerd raamwerk. Het bevordert niet alleen overzichtelijkheid en continue verbetering, maar zorgt ook voor rust en duidelijkheid voor teams, management en klanten. Voor organisaties die streven naar wendbaarheid en efficiëntie in softwareontwikkeling, is de overstap naar Scrum een waardevolle transformatie.
Wil je zelf de voordelen van Scrum ervaren? Begin klein, misschien met een pilotproject, en evalueer de resultaten vaak. Ook gedegen training en duidelijke communicatie met teamleden en klanten zijn essentieel voor een soepele overgang. Faciliteer dagelijkse stand-ups, creëer een duidelijke project backlog en wees bereid aanpassingen te doen op basis van feedback. Scrum is niet alleen een methode; het is een transformerende kracht voor organisaties die streven naar succes in een dynamische IT-wereld.
Meer weten?
Kijk ook onze andere Scrum-gerelateerde video’s. Bijvoorbeeld deze waar we de 5 kernwaardes van Scrum uitleggen en deze waar we de opkomst van Agile bespreken.