
Live user testing WCAG
Digitale toegankelijkheid begint bij mensen
Compliance. Alleen het woord al roept bij veel bedrijven lichte jeuk op. Het klinkt als iets waar je je ‘even doorheen moet bijten’ omdat het nou eenmaal moet. Een vinkje zetten, en weer door.
Toch is dat jammer. Want compliance – en breder: kwaliteitsmanagement – is veel meer dan een verplicht nummer. Sterker nog: het levert je intern vaak méér op dan je denkt. Bij Dharma merken we dat het ons juist helpt om scherper, overzichtelijker en… eigenlijk ook kwalitatiever te werken.
Kort gezegd: compliance betekent dat je voldoet aan wet- en regelgeving of bepaalde standaarden. Zoals ISO 27001 voor informatiebeveiliging, of de AVG voor privacy.
Kwaliteitsmanagement gaat nog een stap verder. Dat is geen ‘moeten’, maar daar kiezen wij bewust voor. Denk aan het stroomlijnen van processen, het certificeren van medewerkers, blijvend reflecteren en het leren van wat er misgaat. Niet alleen omdat het moet – maar omdat je dat wil.
De kwaliteitsmanagementsystemen met de daarbij behorende processen zijn cruciaal voor het ontwikkelen van goede en veilige software. Het helpt ons om te voldoen aan internationale kwaliteits- en veiligheidsnormen zoals ISO en NEN, wat niet alleen het vertrouwen van klanten en partners vergroot, maar ook zorgt voor een solide processen en continuïteit in onze bedrijfsvoering.
Compliance bevordert een cultuur van integriteit, verantwoordelijkheid en transparantie. Het is nodig om dit als mindset te integreren binnen de bedrijfscultuur zodat iedereen, bij alles wat ze doen, bewust zijn en hierop gebaseerd besluiten neemt. Onderdeel hiervan zijn o.a. een orgaan dat zich focust op security (security committee) en periodiek awareness trainingen.
Een organisatie die intern goed draait, levert extern betere producten. Klinkt logisch, toch? Als onze processen kloppen en we de focus leggen op compliance en kwaliteit, uit dat zich in stabiele, toegankelijke software, duidelijke klant communicatie en veilig omgaan met data.
100% compliancy bestaat niet, maar onze kwaliteitsmanagementsystemen en processen die wij hanteren zijn een cruciaal onderdeel als het gaat om een zo hoog mogelijke compliancy te kunnen overleggen en te voldoen aan de internationale kwaliteitsstandaarden. Belangrijke schakel hier is het blijven trainen en certificeren van onze mensen. Zij zijn uiteindelijk degene die het doen.
Hoe komt dit tot uiting;
ISO normering – Wij zijn compliant aan internationale normen voor informatiebeveiliging en kwaliteitsmanagement. Denk aan ISO 27001 of ISO 9001. Het helpt ons om risico’s te beheersen en data goed te beschermen. Het maakt ons werk overdraagbaar en waarborgt de continuïteit van de organisatie als geheel.
Secure development – We bouwen software met veiligheid als uitgangspunt, niet als iets voor erbij. Denk aan coding standaarden, environment setup (OTAP straat), version control, maar ook linters, pipelines en security gates.
WCAG / EAA – Wij houden ons zo veel mogelijk aan de richtlijnen voor digitale toegankelijkheid, zodat onze software ook bruikbaar is voor mensen met een beperking.
AVG – Binnen onze organisatie en klantprojecten houden we ons aan de privacywetgeving voor het beschermen van persoonsgegevens. Wij zorgen dat persoonsgegevens veilig worden verwerkt en opgeslagen.
Scrum – Binnen Dharma werken met het Scrum raamwerk. Een agile methode die ons helpt om gecontroleerd software te ontwikkelen in samenwerking met de opdrachtgever. Zo zorgen we voor transparantie bij de klant en houden we grip op voortgang en kwaliteit. Al onze developers en Scrum Masters zijn Scrum certified.
Compliance en kwaliteitsmanagement klinkt misschien als iets voor stoffige beleidsstukken – maar als je het goed aanpakt, is het juist de ruggengraat van een stabiele organisatie. Het dwingt je om keuzes te maken, structuur aan te brengen en te blijven leren. En dat betaalt zich uit. Niet alleen in tevreden klanten, maar ook in een beter draaiend team en minder kopzorgen. Kwaliteit is dus geen ‘extraatje’, maar een investering in jezelf.