Scrum Teams as a Service

Leestijd 8 min - Verhaal van Nicole van den Brand

Als Scrum Master en in mijn rol als HR directeur maak ik van dichtbij mee wanneer Scrum Teams als Service een succes zijn en wanneer niet. Om te beginnen: wat bedoel ik met Scrum Teams as a Service (StaaS)? Het concept van STaaS houdt in dat een technische partner met een speciaal samengesteld team samen met de klant aan de slag gaat met het creëren van waarde binnen het digitale domein.

Hoe maak je Scrum Teams as a Service tot een succes?

In mijn ervaring zijn er 5 elementen die Scrum Teams as a Service tot een succes maken:

  1. Omarm Agile en Scrum
  2. De rol van de Product Owner is cruciaal voor het succes van het team
  3. De juiste mensen op het juiste moment
  4. Één team
  5. Continue verbetering

Omarm Agile en Scrum

Agile werkt door complexe projecten in kleine stukjes op te delen en stap voor stap uit te voeren. Dit heeft meerdere voordelen.

  • Sneller resultaat: Door het werk in kleine stukjes op te leveren, kun je sneller een product in handen hebben en in gebruik nemen.
  • Meer flexibiliteit: Veranderingen in eisen en wensen kunnen makkelijk worden doorgevoerd, zodat het eindproduct beter aansluit bij de behoeften van de gebruiker.
  • Hogere kwaliteit: Door regelmatige feedback te verzamelen en te testen in elke fase, kunnen bugs en verbeteringen snel worden aangepakt.
  • Betrokkenheid: Het team neemt samen beslissingen en ziet continu hoe hun werk bijdraagt aan het eindresultaat.

Het Scrum framework biedt de structuur om Agile werken effectief te maken. Maar let op: een beetje Agile of een beetje Scrum werkt NIET. Het is alles of niets 😏

De rol van de Product Owner is cruciaal

Binnen het Scrum Team as a Service zijn alle rollen belangrijk. Maar graag wil ik de rol van de Product Owner wat verder verdiepen omdat ik hier in de praktijk echt veel verschil zie en dit heeft direct gevolgen voor het succes van het team. In de praktijk zie ik vaak twee soorten Product Owners: De dedicated Product Owner en de business owner die de rol van Product Owner vervult.

Naar mijn mening is het volgende belangrijk in de rol van Product Owner; De PO moet sterk zijn in communicatie, een duidelijke visie hebben, en strategisch inzicht tonen. De PO moet verschillende belanghebbenden goed kunnen managen, marktkennis hebben en de behoeften van de eindgebruiker goed kunnen vertegenwoordigen. Leiderschapskwaliteiten zijn essentieel om het team te motiveren en te inspireren. Het is ook heel belangrijk dat de PO een teamspeler is die de groep echt samenbrengt. Geloof me, de rol van PO is een fulltime job!

Bij Scrum Team as a Service zijn er verschillende opties mogelijk. De eerste optie is dat de Product Owner bij het klantteam zit. Het voordeel hiervan is dat deze de business goed kent en de stakeholders goed kan managen. Echter, de rol van Product Owner heeft tijd en focus nodig.

Als er nou geen dedicated Product Owner beschikbaar is in de organisatie maar wil je wel met een Scrum Team aan de slag gaan dan kan dat ook prima. Een interne Product Owner kan dan de oplossing zijn binnen het Scrum Team as a Service Het voordeel is dat er expertise en toewijding is. Houdt echter wel rekening met het feit dat ze tijd nodig hebben om jouw context goed te begrijpen en ze goed kunnen vertegenwoordigen.

Discussie en samenwerking bevorderen openheid binnen teams door Scrum

‘Een beetje Agile of een beetje Scrum werkt NIET. Het is alles of niets 😏’

De juiste mensen op het juiste moment

Een Scrum team bestaat vaak uit een vaste set aan mensen. Toegewijde experts die werken aan een digitaal product. Maar niet alle expertise heb je altijd nodig. Daarom is flexibele resource management een pluspunt van Scrum teams. In de praktijk zie ik namelijk vaak dat de resources die je nodig hebt verschillen per sprint en/of kwartaal.

Door flexibele resources management kunnen mensen ingezet worden wanneer ze nodig zijn. Aankomende sprint even geen UX nodig, geen probleem! Ow toch een Front-ender extra nodig, komt voor elkaar 🙂

Één Scrum team

Wil je een Scrum Team goed laten werken dan moet iedereen onderdeel zijn van hetzelfde team. Dit is echt een belangrijk punt wat vaak wordt onderschat. Er is geen ‘klantteam’, er is geen ‘development team’ maar er is één Scrum Team dat erop gericht is om de eindgebruiker te bedienen met de meest waardevolle digitale oplossingen.

Het bouwen van één team heeft tijd en aandacht nodig. Tijd besteden aan het opleiden van Scrum Masters en dan met name op het gebied van Team Dynamics en psychologische veiligheid is een must! Zeker in de context van Scrum Team as a Service is het belangrijk dat de Scrum Master continu oog heeft voor wat er speelt op klant- en development team niveau en hierop kan inspelen om het team optimaal te laten functioneren.

Continue verbetering

Voor een groot gedeelte is continue verbetering geïntegreerd in de Scrum-methodologie. Echter, het integreren in het proces en het ook daadwerkelijk doen zijn twee totaal verschillende dingen. Want je kunt wel een retrospective houden, maar als er niet gezegd wordt wat er gezegd dient te worden dan mis je de boot. Ook hier is tijd en aandacht weer van groot belang. Alle teamgenoten dienen de psychologische veiligheid te voelen om zich uit te kunnen spreken.

Mijn conclusie? Scrum Teams as a Service is een topoplossing voor organisaties die een partnership zoeken om hun (complexe) digitale oplossingen tot een succes te maken. Dit succes hangt echter af van verschillende factoren die goed besproken dienen te worden bij de start van een nieuwe samenwerking of in de verbeteringen van huidige partnerships.

Wil je meer weten over software ontwikkelen met Scrum Teams? Of ben je benieuwd naar hoe ik hier tegenaan kijk, let me know.

Wil je meer weten over STaaS?

Mail mij dan op nicole@dharma.nl