Resultaat

Highlight icon

Operationele continuïteit

Highlight icon

Verhoogde stabiliteit

Highlight icon

Versnelde release time

Als voorloper in de toepassing van duurzame innovaties en allround technisch dienstverlener lost Unica technologische vraagstukken in de gebouwde omgeving op.

Over Unica

De diensten van Unica bevinden zich onder meer in de domeinen installatietechniek, energie, ICT, industrie, internet of things (IoT) en smart buildings. Unica zet de wensen en behoeften van klanten om in functionele oplossingen op maat die bijdragen aan duurzame, digitale, gezonde en comfortabele leef- en werkomgevingen. Unica is in de laatste jaren flink gegroeid, onder andere door strategische overnames. Dit heeft ervoor gezorgd dat het applicatielandschap complex is geworden.

Dharma en Unica werken intensief samen in dit complexe landschap, van inzicht en assessments naar ontwikkeling, beheer en technische ondersteuning.

De uitdaging

Unica maakt gebruik van een reeks bedrijfskritische software-applicaties die de kernprocessen ondersteunen. Om deze processen te optimaliseren investeert Unica volop in digitale transformatie. Een digitale transformatie gaat natuurlijk niet over één nacht ijs. Het is dus zaak dat de huidige systemen nog een aantal jaar blijven draaien en geleidelijk uitgefaseerd worden. Aan Dharma de uitdaging om dit proces te ondersteunen.

Investeerders overtuigen met een Proof of Concept

Waarom Dharma?

Unica heeft ons als gespecialiseerde partner uitgekozen om de continuïteit van de bestaande legacy applicaties te waarborgen en ervoor te zorgen dat er een gecontroleerde overstap naar verschillende nieuwe systemen kan plaatsvinden. Ons team is flexibel en ervaren in het onderzoeken, bouwen en onderhouden van (legacy) applicaties.

Onze aanpak

We snappen dat software vaak een cruciale rol speelt binnen een organisatie. Zorgen voor continuïteit heeft dan ook de hoogste prioriteit. Even alles platleggen om de oude software om te wisselen voor een nieuwe is daarom vaak niet mogelijk. Afhankelijk van de situatie bepalen we de juiste aanpak om gecontroleerd over te stappen op een nieuw systeem. In het geval van Unica hebben we volgende stappen gezet.

Stap 1.

Inzicht verkrijgen in het systeem

Voordat we aanpassingen deden, hebben we een compleet overzicht gemaakt van de architectuur, afhankelijkheden en beveiligingsrisico’s, waarbij we security-scans en risicoanalyses hebben uitgevoerd om prioriteiten te bepalen.

Stap 2.

De belangrijkste risico’s mitigeren

Om het systeem veilig te kunnen blijven gebruiken, hebben we eerst de meest kritieke beveiligingsproblemen opgelost, kwetsbare componenten geüpdatet en waar nodig tijdelijke mitigaties doorgevoerd.

Stap 3.

Controle en monitoring inrichten

We hebben een CI/CD-pipeline en een OTAP-strategie opgezet, zodat we wijzigingen gecontroleerd konden doorvoeren en met monitoringtools de stabiliteit van het systeem continu in de gaten konden houden.

Stap 4.

Refactoring van de code

Om de code beter beheersbaar te maken, hebben we deze opgeschoond, gemodulariseerd en testdekking verhoogd, zodat toekomstige wijzigingen minder foutgevoelig zouden zijn.

Stap 5.

Functionaliteit uitbreiden en moderniseren

We hebben bestaande functionaliteiten geoptimaliseerd, geïsoleerd en waar nodig als losse services herbouwd, zodat ze flexibel inzetbaar en minder afhankelijk van de legacy codebase zijn geworden.

Stap 6.

Continu beheer en updates

Door een gestructureerd updatebeleid, continue monitoring en een plan voor de gefaseerde afbouw van het legacy systeem, blijft het platform toekomstbestendig en veilig.

In deze nauwe samenwerking voeren we structurele fixes uit en pakken problemen aan die de dagelijkse operatie eventueel kunnen verstoren. Waar mogelijk implementeren we ook kleine verbeteringen en nieuwe features om de functionaliteit te vergroten.

Ons doel is om Unica doorlopend te ontzorgen door de legacy applicaties stabiel en operationeel te houden. Hierdoor kan de interne organisatie zich richten op de transitie naar nieuwe toekomstbestendige software.

Conclusie

Unica’s reis naar een digitale transformatie vroeg om een gestructureerde aanpak voor het bestaande applicatielandschap. Met dit project hebben we niet alleen de levensduur van de legacy applicaties gemaximaliseerd, maar ook rust gecreëerd binnen de organisatie. Dit heeft Unica de tijd en ruimte gegeven om gericht te werken aan een digitale stap naar voren.

Ook een Scrum Team als Service?

Mail ons op hello@dharma.nl of bel 033 711 21 23,
dan bespreken we hoe we jouw idee tot uitvoering kunnen brengen.